Kullanıcı Adı
Şifre



 

İki Ünlü Rus Fotoğrafçı

 

Fotoğraf Bienali’nin en büyük sergilerinden biri, dünyaca ünlü Rus fotoğrafçı Gueorgui Pinkhassov’un “Sightwalk” sergisiydi. Sergi, dünyanın önde gelen fotoğraf ajansı Magnum’un fotoğrafçılarından biri olan Pinkhassov’un Japonya’da çekilmiş sıradışı karelerinden oluşuyordu. Bir başka önemli sergi de fotoğrafın duayenlerinden Rus fotoğrafçı Alexander Rodchenko’ya aitti. Moskova Fotoğrafevi işbirliğiyle Karşı Sanat Çalışmaları Galerisi’nde 3-28 Ekim tarihleri arasında sergilenen seçki, Rodchenko’nun hayatına ışık tuttu.

 

 

 

 

 

 

 


 

Birden Fazla Küratör

 

Bu ilk Fotoğraf Bienali kapsamında, birden fazla küratörün ürettiği projelere yer verildi. Haluk Çobanoğlu küratörlüğünde hazırlanan “Şehir Hayali, Hayali Şehir” projesi, Fotoğraf Bienali’nin önemli projelerinden biriydi. İDO’nun Fotoğraf Bienali’ne tahsis ettiği Ahmet Yıldırım şehir hatları vapurundaki sergi, kaos içinde yolunu bulmaya çalışan kentleri fotoğraflayan, dünyanın dört bir yanından önemli fotomuhabirleri ağırladı.

 

Sergideki fotoğrafçılar, “Bombay’ın Çocukları” projesiyle Dario Mitidieri, “Balkanlar” ile Nicos Economopoulos, Çeçenistan fotoğraflarıyla Stanley Greene, Bağdat’tan karelerle Alexandra Boulat, Doğu Bloku sonrası Moldova fotoğraflarıyla Jonas Bendiksen ve Tarlabaşı projesiyle Gökşin Varan'dı.

 

 

Diğer küratörlü projeler ise Fotoğraf Bienali’nin bu yılki kavramsal çerçevesini İstanbul’un kamusal alanlarına yaymalarıyla dikkat çekti. Projeler arasında Timurtaş Onan ve Sadık Demiröz küratörlüğünde gerçekleşen “Parklar ve Açık Alanlar”da, Kadıköy, Nişantaşı ve Balat sergi mekanlarına dönüştü. Genç fotoğrafçıların işlerine yer veren ve Ömer Orhun küratörlüğünde gerçekleşen “Fanus” da İstanbul’un en sık ziyaret edilen kültür, sanat ve eğlence merkezi olan İstiklal Caddesi’nde yürürken takip edilebilen bir sergi fikrinden yola çıkarak hazırlanmıştı. Murat Germen’in hazırladığı “Kent ve Aidiyet” isimli proje ise, Darphane-i Amire sokaklarını süsledi.

Halen İngiltere’de yaşayan fotoğraf sanatçısı Vehbi Koca’nın küratörlüğünde İngiltere’den bir grup fotoğrafçı ise, “Kent: Kaos ve Büyü” temasını işleyen fotoğraflarıyla ve video çalışmalarıyla Türkiye’deki sanatseverlerle buluştu. Sergide, Vehbi Koca, David Bate, Mark Doman, Zadoc Nava, Mitra Tabrizian, Anna Sherwin ve Bianca Kadic’e ait çalışmalar vardı.

 

“O (bu, şu, öteki, beriki, şimdiki, önceki, sonraki) ana adanmış..” adlı proje ise Altan Bal’ın bir “hayali”nden yola çıkılarak 10 fotoğrafçının aynı gün içinde 10 farklı kişiyi çekmesiyle hayata geçti. İFSAK’ın gerçekleştirdiği “Zincirleme” projesinde, tek bir fotoğraftan başlanarak 5 farklı zincirde 56 fotoğraf oluştu. İlk fotoğrafı veren çocuk fotoğrafçı, son zincirin de son fotoğrafçısı. Her iki sergi de tarihi Darphane-i Amire binalarında fotoğraf severler ile buluştu.

 


 

ABD ve Avrupa’dan Konuklar

 

Fotoğraf Bienali kapsamında alternatif baskı teknikleriyle ilgili de bir bölüm yer aldı. ABD’li Keith Gerling ve Sandy King, Rus asıllı Galina Manikova ve Çek fotoğrafçı Michal Macku’nun 1. Uluslararası İstanbul Fotoğraf Bienali için özel olarak hazırladıkları seçkiler, Darphane-i Amire binalarında ve İFSAK İbrahim Zaman Sergi Salonu’nda sergilendi.

 

Kanadalı fotoğrafçı Lana Slezic’in Afganistan’daki kadınları görüntülediği çalışması, Kargart’ta izleyici ile buluştu.

 

 

 

 

 

 



Türkiye’den Yaratıcı Çalışmalar

 

Fotoğraf Bienali kapsamında Londra’da yaşayan Ceyiz Makal’ın “Penceremden” adlı çalışması Darphane-i Amire 1.5 numaralı odada, Nezaket Tekin’in sokak hayvanlarının hayatlarını anlatan “Nocturama” isimli çalışması Darphane-i Amire 1.6 numaralı odada, Hakan Babacan’ın “24 fps” isimli çalışması ise Kargart’ta sergilendi.

 

Çağatay Göktan’ın “6-8371-554” çalışması, adını İzmir’deki otobüs hatlarından alıyor ve tesadüfi birlikteliklerin mekanı olan garip bir kamusal alan olarak otobüslerin içindeki yaşama dair görüntülerden oluşuyordu. Sergi, Fotoğraf Bienali süresince İFSAK Sergi Salonu’ndaydı.

 

Atilla Kahan Aydemir’in gündelik hayatta fark edilmeyen ayrıntıları fotoğrafladığı “Farkedilmeyenler” sergisi ve Ferhat Akay’ın “Bir Düş, Birkaç Görüntü” başlıklı çalışması Ziraat Bankası Tünel Sanat Galerisi’nde sergilendi.

Bekir İnce’nin “Penceremden” isimli çalışması ise, kentte yaşayan birinin bir pencere aralığından kentle kurduğu ilişkiyi anlatıyordu.

 

Foto-röportaj çalışmaları yapan Fatih Pınar’ın minibüs şoförlerinin hayatını yansıtan fotoğraflarını, Fotoğraf Bienali süresince Kadıköy-Pendik minibüsleriyle seyahat ederken izlemek mümkündü.

 

Fotoğraf Bienali kapsamında iki büyük grup sergisi vardı. Bunlardan ilki, İFSAK İstanbul’u Fotoğraflayanlar Grubu tarafından, İbrahim Zaman küratörlüğünde gerçekleştirilen “Prens Adaları” idi. Yaşadıkları kenti görüntülemek amacıyla yola çıkan grubun bu projesi, Taksim Sanat Galerisi’nde sergilendi. Aynı galeride İlteriş Tezer küratörlüğünde bir araya gelen fotoğrafçıların İstanbul’a yeni bir bakışla yaklaşan karelerinden oluşan  “İstanbul’la Buluşma” başlıklı sergileri de izleyiciye sunuldu. 

 


 

Uluslararası Fotoğraf Forumu

 

Fotoğraf Bienali kapsamında 6-8 Ekim 2006 tarihleri arasında Uluslararası Fotoğraf Forumu düzenlendi. Tarihi Darphane-i Amire binalarında izlenen forumda, fotoğraf ve çağdaş sanat tartışmaları etrafında bir dizi sunum, konferans ve panel yapıldı. David Bate, Sandy King, Victor Burgin ve Laura Padgett foruma katılan fotoğrafçılar ve akademisyenler arasındaki yabancı konuklardı.

 


 

Atölye Çalışmaları

 

Fotoğraf Bienali kapsamında fotoğraf ve baskı teknikleri konusunda kendini geliştirmek isteyenler için atölye çalışmalarını da yapıldı. Bienalde, geliştirdiği kendine özgü teknikle çalışmalar üreten Keith Gerling’in sadece sergisi ağırlanmakla kalmayıp, bu teknikle ilgili bir atölye çalışmasına da yer verildi. “Keith Gerling’le Gum Dichromate Baskı” başlıklı atölye çalışması, 01 – 02 Ekim 2006 tarihlerinde, karbon baskı tekniği konusunda bilgilenmek isteyenler için, Sandy King’in gerçekleştireceği atölye çalışması ise 13 – 16 Ekim 2006 tarihlerinde gerçekleşti.

 


 

Ortak Etkinlikler

 

Fotoğraf Bienali, bir dizi ortak projeyle zenginleşti. İlhan Koman Vakfı’yla ortaklaşa gerçekleştirilen “Çocukların Gözüyle…” projesini, İSO Odakule Sanat Galerisi’nde ve Odakule binasının karşı duvarlarında izlemek mümkündü. İlhan Koman Vakfı’nın “Beldemiz İçin Sanat” projesi kapsamında, çocuklar daha önce İstanbul’un dört ilçesinde çevrelerini fotoğraflamışlardı. İlhan Koman Vakfı’nın Avrupa Birliği’nden aldığı destekle, bu kez Avrupa’nın çeşitli kentlerinde yaşayan çocuklar çevrelerini görüntülediler. Proje sonucunda ortaya çıkan fotoğraflar, ilk defa İstanbul Fotoğraf Bienali kapsamında sergilendi.

 

Bir başka ortak proje ise Alman Kültür Merkezi ve Milli Reasürans Galerisi işbirliğiyle Türkiye’ye gelen “Mesafe ve Yakınlık” sergisiydi. Bu sergi, 1976-96 yılları arasında Düsseldorf Sanat Akademisi’nde profesörlük yapmış olan Bernd ve Hilla Becher ile çiftin akademide öğrencileri olmuş sanatçıların eserlerinden oluşuyordu. Andreas Gursky, Thomas Ruff, Thomas Struth, Axel Hütte, Candida Höfer, Simone Nieweg, Jörg Sasse ve Petra Wunderlich gibi dünyaca ünlü fotoğrafçı ve çağdaş sanatçılar, serginin katılımcıları arasında yer aldı.

 

İstanbul Fotoğraf Merkezi ile ortaklaşa gerçekleştirilen Letonyalı fotoğrafçı Inta Ruka’nın “Karşılaştığım İnsanlar” adlı sergisi bir diğer ortak çalışmaydı. Çalışmalarında, fotoğrafların metinle birleşiminin son derece doğal olduğu ve fotoğraflarındaki karelerde/imgelerde ‘zorlanmamışlık’ kelimesi üzerine yoğunlaştığı farkedilen Inta Ruka’nın “Karşılaştığım İnsanlar” sergisi Fotoğraf Bienali kapsamında İstanbul Fotoğraf Merkezi sergi salonunda sergilendi.

 


 

Paralel Etkinlikler

 

Timurtaş Onan’ın “Beyoğlu Geceleri” adlı sergisi, 03 – 27 Ekim 2006 tarihleri arasında Fransız Kültür Merkezi sergi salonunda gösterildi. Alman Kültür Merkezi tarafından düzenlenen EPSON Fotoğraf Ödülleri sergisi ise, 19 Eylül – 31 Ekim 2006 tarihleri arasında, Goethe Institut – Teutonia Galerisi’nde sergilendi.

 

 

Dizayn ve Altyapı :
Tart New Media
Tart
DORUK.NET
İFSAK Web Sunucusu
DorukNet Veri Merkezinde
barındırılmaktadır.
SONY
ANA SPONSOR